Lekcja 1.
Cele główne:
· Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o zagrożeniach środowiska przyrodniczego województwa pomorskiego. · Poznanie zależności między środowiskiem przyrodniczym a życiem ludzi. · Określenie roli, jaką odgrywa ochrona środowiska. · Doskonalenie umiejętności wypowiedzi ustnej w warunkach publicznego występu.
Cele cząstkowe:
· Planowanie i organizowanie warsztatu pracy. · Korzystanie z różnych źródeł informacji, przewodników, opracowań, map. · Umiejętność współdziałania w zespole. · Dokonywanie samooceny.
Metoda: projekt przedmiotowy, planowanie, praktyczne działanie.
Forma: praca w grupach (5 grup – pięcioosobowych)
Nauczyciel przygotowuje:
karteczki w pięciu kolorach, 15 kart papieru A4, karty z instrukcjami.
Przebieg lekcji:
I – uczniowie losują kartki i dobierają się w grupy.
Nauczyciel rozdaje grupom po 3 karty A4 i instrukcje.
INSTRUKCJA
Otrzymaliście trzy kartki papieru A4:
- na pierwszej - zapiszcie podział obowiązków w grupie.
Wybierzcie:
lidera – kieruje pracą i odpowiada za jej wynik,
prezentera – omawia projekt, wyjaśnia dobór treści – technikę wizualizacji,
analityka – omawia sposób waszej pracy: podział zdań, wybór pomysłu, współpracę.
Przy każdym nazwisku podajcie przydział zadań.
- na drugiej kartce - naszkicujcie projekt plakatu,
- na trzeciej kartce - wypiszcie materiały potrzebne do wykonania plakatu.
II – po przedstawieniu projektów plakatów uczniowie otrzymali następujące polecenie: za tydzień przynieście materiały potrzebne do wykonania plakatu (tylko te, których użycie zaplanowaliście).
Lekcja 2 i 3.
Cele operacyjne:
· organizowanie pracy wg wcześniejszego planu, · uczeń umie wyjaśnić pomysł wizualizacji treści edukacyjnych, · planuje wystąpienie publiczne, · ugruntowuje i poszerza wiedzę o stanie środowiska przyrodniczego województwa pomorskiego.
III - nauczyciel zapoznał uczniów z zasadami oceny:
· Ocena ostateczna będzie wypadkową trzech ocen:
- nauczycielki prowadzącej lekcję, - zaproszonych gości ( nauczyciele przyrody ), - samooceny.
· Oceny zostaną wystawione po ewaluacji - na następnej lekcji ( po oddaniu kart samooceny ).
Ustalono następujące kryteria:
· zawartość merytoryczna ................................ ......................................... 1 - 5 pkt ( wykorzystanie wiedzy ) · sposób prezentacji .............................. .................................................... 1 – 5 pkt ( dobór materiału, atrakcyjność ) · zaangażowanie wszystkich członków ...................... ............................ 1 – 5 pkt grupy w prezentację · umiejętność publicznego wystąpienia ..................... ............................. 1 – 5 pkt Uczniowie przygotowywali plakat w klasie ( 30 minut ).
Nauczyciel był obserwatorem pracy. Miał możliwość porównania swoich ocen z ocenami innych nauczycieli.
IV – prezentacja odbyła się przed zaproszoną publicznością - nauczycielami przyrody.
Uczniowie otrzymali po 5 minut ( każda grupa ), a następnie wypowiadali się nauczyciele - oceniając prace uczniów. Swoje oceny przedstawili też uczniowie.
V - ewaluacja:
· spontaniczne oceny uczniów zaraz po prezentacji,
· karty oceny ( nauczycielki prowadzącej oraz obserwatorów ),
· samoocena ( na karcie, przygotowanej przez nauczycielkę prowadzącą lekcję ),
· oceny i podsumowanie.
Najwyżej zostały ocenione dwa plakaty:
- „ Najgroźniejsze” śmieci województwa pomorskiego.
- Najciekawsze obiekty przyrodnicze województwa pomorskiego.
Innym pracom też nie szczędzono pochwał. Wykonane przez uczniów prace
zostaną zaprezentowane w szkole z okazji obchodów Dnia Ziemi.
Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie dwugodzinnej lekcji otwartej: Bogusława Bartelik
Karta samooceny
................................................................................ ............................................................. imię i nazwisko grupa
· Opisz swoją pracę w grupie ( zakres obowiązków ), wyjaśnij z jakich korzystałeś źródeł.
· Co sprawiło Ci największy kłopot ?
· Jak układała się współpraca w grupie ?
· Oceń prezentację swojej grupy ( wg podanych kryteriów ):
- zawartość merytoryczna ..................................... ......................................... 1 – 5 pkt ( wykorzystanie wiedzy ) - sposób prezentacji ...................................... ..................................................1 – 5 pkt ( dobór materiału, atrakcyjność, innowacje artystyczne ) - zaangażowanie wszystkich członków ..................................... ....................1 – 5 pkt grupy w prezentację - umiejętność publicznego wystąpienia............................ ...............................1 – 5 pkt
· Oceń swoją pracę wg kryteriów szkolnych ( podkreśl ocenę ): celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
Opracowanie ankiety: Bogusława Bartelik EWALUACJA LEKCJI
Prezentacja okazała się dla mnie zaskoczeniem. Uczniowie dobrze zaplanowali pracę, pomysły na wizualizację treści były dosyć dobre ( niektóre doskonałe ), techniki wykonania - różnorodne, najsłabiej wypadły prezentacje. Uczniowie - bez wątpienia - przygotowani do lekcji, nie umieli opanować stresu, związanego z wystąpieniem publicznym. Paraliżująco podziałała także obecność zaproszonych gości. Prezenterzy w trakcie wystąpienia zmienili plany, nie umieli oderwać się od notatek i w rezultacie niektórzy „odczytywali” swoje wystąpienia. Wypowiedzi uczniów potwierdziły moje spostrzeżenia. Uczniowie - często krytykowani za obojętność i lekceważenie obowiązków - okazali się odpowiedzialnymi za podjęte zadania.
Po analizie dokonanej przeze mnie i zaproszone nauczycielki, doszłyśmy do wniosku, że najwyżej oceniono zawartość merytoryczną wystąpień wszystkich grup oraz zaangażowanie uczniów w prezentację prac. Nisko oceniono natomiast umiejętność publicznego wystąpienia, mały zasób słów, nieumiejętność nawiązania kontaktu ze słuchaczami.
Publiczność podkreślała ogrom pracy, którą wykonali uczniowie, oglądano mapki, ilustracje, plany wycieczek.
Po przeanalizowaniu kart samooceny uczniów doszłam do wniosku, że uczniowie oceniła się wnikliwie, formułując swoje opinie. Ich oceny i nasze - nauczycielskie okazały się zbliżone. Wszyscy zgodnie podkreślali, że największym problemem okazał się stres.
Uczniowie podkreślali fakt, że wykonali sporo pracy, sięgnęli do różnych źródeł i przeżyli „intelektualną przygodę”. Pozytywnie ocenili pracę w grupach.
W trakcie ewaluacji doszłam do wniosku, że trzeba:
· ośmielać uczniów i częściej stwarzać okazje do występowania przed publicznością,
· współpracować z polonistami i ćwiczyć sprawność językową,
· organizować lekcje, na których uczniowie mogliby przemawiać, prezentować swoje stanowisko.
Ewaluacja lekcji otwartej: Bogusława Bartelik.
INSTRUKCJA
Otrzymaliście trzy kartki papieru A4:
- na jednej - zapiszcie podział obowiązków w grupie.
Wybierzcie:
· lidera - kieruje pracą i odpowiada za jej wynik,
· prezentera - omawia projekt, wyjaśnia dobór treści - technikę wizualizacji,
· analityka - omawia sposób waszej pracy: podział zadań, wybór pomysłu,
współpracę.
Przy każdym nazwisku podajcie przydział zadań.
- na drugiej kartce - naszkicujcie projekt plakatu,
- na trzeciej kartce - wypiszcie materiały potrzebne do wykonania plakatu.
|